tisdag, juni 19

Veckans boktips v.25

Det här med "veckans" kanske borde försvinna ur tipsandet i och med att jag är ungefär lika regelbunden med det här som vad bävern i mamma och pappas trädgård är i sitt uppdykande, men whatever. Jag vill hemskt gärna att ni nästa gång ni sitter med fingrarna på tangenterna för att söka fram nästa läsupplevelse skriver in Good girls do swallow av Rachael Oakes-Ash. Nej, det handlar inte om porr. Det handlar om hur himla förvrängd vår syn på kroppar, hälsa och ätande kan vara.

Jag har varit förskonad från det som klassificeras som ätstörningar. Jag är hemskt glad över det, men därmed är det inte sagt att jag alltid har haft en normal relation till mat och träning. Jag har räknat kalorier och haft matdagbok och tränat i flera timmar i taget. Jag har hetskäkat upp chipspåsar utan att egentligen ens känna smaken av det. Jag har läst näringslära och grottat ner mig i olika kosthållningsteorier. Kort sagt, jag har lagt alldeles för mycket tid på nånting som egentligen handlar om att se till att kroppen får i sig bra bränsle och som ska ge njutning, inte kaoz.

Good girls do swallow är en bok som både är rolig och sorglig och för mig blev det en konstant reminder om vad som egentligen är viktigt. Jag hoppas iallafall några av er beställer den här, för det är himla bra läsning och definitivt en bra motvikt till normal tjej blir smal får kille-chickliten som finns därute. 

Inga kommentarer: