måndag, november 7

En liten fru

Man har ju favoritförfattare, så är det bara. Vissa skriver så det liksom kliar i huden i hjärtat i magen och så fastnar dom. Andra skriver så skrattet liksom tvingar sig upp genom halsen och tvingar magmusklerna att jobba. Sen finns det dom som skriver så knasigt så det blir en upplevelse att läsa. Lite som att läsa en barnbok fast för vuxna, if you will. Andrew Kaufman är en sån där sistnämnd och för ett tag sen beställde jag hans senaste The Tiny Wife för att jag var sugen på just en läsupplevelse. Och sen läste jag den och blev jättebesviken. För precis anledningen till favoritförfattare; deras speciella sätt att skriva, kan också bli för mycket om författaren inte förnyar sig tillräckligt. Kaufman är speciell. Jag tycker fortfarande att All my friends are superheroes är en fantastisk vuxensaga, men nu tycker jag att han har fastnat lite i gamla hjulspår eller som om han urlakade fantasin i sina två första böcker och nu mest bara skriver för att producera. Och sånt gillar vi inte.
Betyg: 3/5.

1 kommentar:

Ela sa...

Och jag som läste The Tiny Wife först tycker helt tvärtom, förmodligen just bara på grund av turordningen. Det verkar vara så, att man tokgillar den första man läste och blir besviken på den andra.